Alimentació en la dona menopàusica

Definirem menopausa com la situació fisiològica en la qual la dona finalitza la seva etapa reproductiva a causa del cessament de producció d'òvuls per part dels ovaris. Aquest procés comporta un canvi hormonal que al seu torn produeix un augment de risc de patir els següents problemes de salut:

Augment del risc de malalties cardiovasculars i Hipertensió arterial dels quals la dona està protegida en la seva època fèrtil pels estrògens.
Osteoporosi (disminució de la massa òssia, amb augment del risc de fractures).
Dislipèmia: Tendència a augment dels nivells de colesterol.
Tendència al sobrepès


Algunes dones necessitaran tractament mèdic per resoldre aquests problemes si apareixen però amb uns hàbits saludables adaptats a aquesta etapa de la vida anem a prevenir la seva aparició en moltes ocasions. Aquí intento resumir els més bàsics:

Dieta rica en calci i vitamina D: Lactis desnatats. Llegums, fruits secs crus, hortalisses, pèsols, mongetes tendres, col i espinacs i ceba crua.
Dieta rica en fibra: Fruita amb pell, llegums, cereals i altres aliments integrals.
Exercici regular, moderat i diari, ajuda al control del pes i millora l'osteoporosi.
Dieta baixa en greixos sobretot d'origen animal.
Dieta abundant en peix que aporta àcids grassos essencials de la sèrie omega 3.
Carn majoritàriament blanca com conill, pollastre o gall dindi.
Reduir el consum de sal, carn vermella i ous, despulles, alcohol, embotits, patés, cremes, salses, formatges grassos i pastisseria industrial.
És bo beure aigua abundant i una bona forma poden ser infusions relaxants per a la bona conciliació del son o antioxidants com el te verd durant el dia.